Geslaagd: Robin (43 jaar)

Robin (uit Kortenhoef) is geslaagd bij MotoJon Motorrijles!

Volgende rijder «      Alle rijders      » Vorige rijder
Robin uit Kortenhoef is geslaagd bij MotoJon Motorrijschool
Robin uit Kortenhoef is geslaagd bij MotoJon Motorrijschool Robin uit Kortenhoef is geslaagd bij MotoJon Motorrijschool (foto 2)
Het is er uiteindelijk van gekomen, beter laat dan nooit. Weliswaar 25 jaar later, maar toch. Een viermomentje gegarandeerd!

Het behalen van het A-rijbewijs heeft voor mij wat voeten in aarde gehad. Het moest er nou eenmaal bij mij inslijten.

En ik kan je vertellen, je gaat echt wel slagen. No worries! Rijd op je gevoel met die fiets en geniet van elke les. En wel luisteren naar de meester!

En na het behalen van je AVD gaat het pas echt leuk worden, de zoektocht naar de eerste motorfiets.

Wat heb ik mijzelf zitten inleren om op alles te letten voor de proefrit en algehele inspectie. En een proefrit zegt bijna alles.

Ik heb gekeken voor een XJ6 maar toen popte de wijze woorden op van iemand die zei: "Je gaat toch geen fiets nemen waarop je ook gelest hebt!". Point taken zal ik maar zeggen.

En daar stond hij, de TRX 850 in het noorden van Friesland. Van de eerste eigenaar en helemaal origineel met 50k op de teller. Ik voelde mij net Joey Dunlop op dat scheurijzer.

Maar wat was dat een cultuurshock zeg, van een vier cilinder naar een twee cilinder. Zo verpest dat ik ben met die vier cilinder lesmotoren. Die TRX was net een rijdende trilplaat. Daar ging ik niet mee terug vanuit noord Friesland. En uiteraard nu spijt daarvan, wân pretmasjien was dat zeg! En ook schakelen als een Zwitsers uurwerk. Dus als iemand de MZ-67-NX heeft, we komen er wel uit.

Na zo veel reviews lezen en blindstarend op een vierpitter vroeg een collega of ik niet beter op een Bandit kon stappen als beginner.

Inmiddels al wat meer knopen bij elkaar gespaard zat ik al te turen naar een MT 09, GSR 750 en GSX-S 750. Zelfs een CB 650F, maar je zal de gevleugelde uitspraak van een wijs iemand daarop wel kunnen raden.

Een GSF 650S met topkuip uiteraard moest het gaan worden. Na het lessen met die naked's op de snelweg was ik na het proefrijden op een CBF 1000 al heel gauw om, om enig bescherming te vinden tegen de rijwind.
In Soesterberg stond hij dan van de eerste eigenaar, de GSF 650S. Helaas zat ik voor het gevoel een beetje opgevouwen, lees; voor het gevoel met de kuiten tegen de hamstrings aangedrukt, dus ging het die niet worden.
Maar zijn grote broer met slechts 5kg meer in de schaal en gelijk met een 1255cc blok, is net wat geschikter qua pasvorm voor mij. Ik had nog het idee van: nou die zal dan wel drinken als een tempelier betreffende de brandstofconsumptie. Dat valt gelukkig reuze mee, het is iets met rechts alleen nu niet de voet.

Na de pekelproefrit door het pittoreske Wormerveer wist ik dat ik een winnaar had. En ook nog eens van de eerste eigenaar die er super zuinig mee is geweest. Missie eindelijk geslaagd! En ik weet niet of je ooit spontaan op een kentekenplaathouder hebt gezeten, tegen alle verwachtingen in was het niet slim om het gas vol open te draaien bij 60km/h in zijn vierde gang. 100+ Nm tussen de 3000 en 7000 rpm is géén kattendrek, alsof je door een bronco uit het zadel geworpen wordt. Achteraf kan ik er smakelijk om lachen.

Ik kan nog hele anekdoten schrijven over mijn zoektocht naar de eerste motorfiets, maar bovenal hoop ik dat jullie ook een prachtige speurtocht zullen gaan beleven naar jullie eerste motorfiets en daarmee vele geweldige kilometers tegemoet zullen gaan.

En bij deze wil ik nog 'dal profondo del cuore' Jorik bedanken voor de dierendag foto's van mij bij het CBR toen Rien zijn duimpje opstak. Voelde mij net een gladiator die het oordeel van de caesar afwachtte. Wie is Jorik? Klik op 'Volgende rijder' en we zien hem daar gelijk met zijn keigave vélocipède. Van harte proficiat!

En nu vrouwlief nog, ze had zich al een Vulcan S aangemeten. Het roze kaartje gaat na het roze strikje er ook komen voor haar. Op zijn tijd dat wel.

Anderhalve autobus, de vrij ruimte opzoeken, anticiperen. Got that!


Robin Reith
Slagingspercentage verkeersdeelname in 2024 (31 examens)
 93% 

Slagingspercentage verkeersdeelname in 2023 (109 examens)
 95% 

Kijk voor het hoge slagingspercentage bij MotoJon op de CBR site.

Iurii is de laatst geslaagde rijder bij MotoJon. Gefeliciteerd!
Iurii uit Hilversum is geslaagd bij MotoJon Motorrijschool

Volg MotoJon op Facebook en Instagram.