Mijn motor verhaal begint eigenlijk al voor mijn 18de, toen ik bij een vriendje achterop mocht.
Ik was meteen verkocht. Ik wou ook een motor rijbewijs hebben.
Op naar de ANWB motortest dagen. Na een halve dag motor rijden, glimlachen en motor rijden was de uitslag bekend. Ook voor mij was het mogelijk om er 1 te halen. Maar daar was wel een theorie certificaat voor nodig! en een berg geld. De komende jaren zou het geld een probleem worden. Daarna het theorie certificaat… na 2 x proberen gaf ik ook dit weer op.
En er verstreken weer een aantal jaren.
Tot oktober 2010, toen was er geld en na 2 x een theorie certificaat. We konden gaan scheuren… of in Jon taal: lekker rijden en genieten.
Het genieten viel mee, we hadden namelijk nogal een strenge winter in 2010 en begin december viel ik bijna van de kou van de motor. Ik laste een winterstop in!
Juni 2011 begon ik weer met genieten en behaalde ik mijn pionnetjes. Toen begon het motor rijden pas echt en de ellende met het weg verkeer! Want neem van mij aan, er is een hoop verkeer meer als je van de fiets op de motor stapt. 1 ding waar je al geen last hebt van als fietser… vrachtauto's! Nu lach ik erom, maar toen ik begon en weer die snelweg op moest en jawel hoor, weer zo'n verkeerde motor met te veel wielen voor mijn neus.
Ding nummer 2: wat hebben wij ongelofelijk veel borden in Nederland, als fietser hoef je die niet echt te lezen… of je gaat effe stil staan. Met 120 of eigenlijk 130 dus voor ons motorrijders mis je nog wel eens wat of je ziet borden waar je weer niet aan hoeft te houden. 90 bij nat weer… ik, de eerste x, keurig 90 rijden… de hele wereld haalde mij in… maar ik had niets in de gaten. Het regende natuurlijk niet mensen… daarom haalde men mij allemaal in. Zo ging dit nog heel veel lessen, niet met die 90 kilometer natuurlijk, maar wel met heel veel andere stomme dingen. 100 x een rotonde nemen in Baarn, waarbij Jon zegt: "volgende bord Baarn". en dan verandert hij dat 1 x in: "we nemen de tweede afslag". Vervolgens zit ik bijna in Soest en zwaai ik naar de koningin.
Op 27 oktober 2011 zou mijn theorie verlopen en daarvoor moest ik dus examen doen.
Op 17 oktober deed ik examen… en ik vervloek mezelf nog steeds. Zo'n mooie rit alleen die vrachtwagen! altijd weer die vrachtwagens. Ze moesten ze verbieden.
Gezakt dus op het niet in halen van een vrachtwagen! Opnieuw theorie halen… dacht ik.
Op 7 november zat ik weer in het CBR theorie lokaal om mijn motor theorie te halen. Een week geleerd… ook meteen maar voor de auto. 'smorgens zou ik voor de motor gaan en 'middags voor de auto. Terwijl het examen bijna gaat beginnen, stelt er nog 1 een bijdehante vraag. Dankzij deze bijdehante vraag kwam ik er achter dat mijn motor theorie nog geldig was!
Per 1 april 2011 is je theorie 1,5 jaar geldig… de mijne was dus nog geldig tot april 2012! Aangezien ik toch geleerd had en s'middags ook nog moest toch maar examen gedaan.
Om een lang verhaal kort te maken: gezakt voor motor, geslaagd voor auto.
Nu was ik in bezit van een geldig auto en motor theorie certificaat. We konden dus weer verder met lessen. 6 weken later stapten ik dus weer op de motor.
De eerste paar weken konden Kawasaki en ik het niet zo goed vinden, maar daarna waren we weer vriendjes. Na nog een leuke ervaring met Jon: het niet meer willen starten van zijn eigen motor, met als resultaat terug geduwd worden op zijn motor over het fietspad!
Werd het toch tijd dat ik echt afscheid van Jon ging nemen en voor mijzelf ging zorgen. Kortom tijd voor examen. Gelukkig had ik het na al die tijd begrepen en kreeg ik de mededeling: geslaagd!
Zoals zo velen wil ik Jon bedanken voor zijn geweldige geduld, rust en het blijven geloven in mij. Al zal ik hem nog vaak horen zeggen: - we rijden door de hals van de pijl - denk aan je afstand - als er auto's staan rijden we iets links van het midden - dat mag je straks even uitleggen.
groetjes,
Cathy Schouten
Slagingspercentage verkeersdeelname in 2024 (96 examens)
93%
Slagingspercentage verkeersdeelname in 2023 (109 examens)
95%
Kijk voor het hoge slagingspercentage bij MotoJon op de CBR site.
Hidde is de laatst geslaagde rijder bij MotoJon. Gefeliciteerd!
Ik was meteen verkocht.
Ik wou ook een motor rijbewijs hebben.
Op naar de ANWB motortest dagen. Na een halve dag motor rijden, glimlachen en motor rijden was de uitslag bekend. Ook voor mij was het mogelijk om er 1 te halen.
Maar daar was wel een theorie certificaat voor nodig! en een berg geld. De komende jaren zou het geld een probleem worden.
Daarna het theorie certificaat… na 2 x proberen gaf ik ook dit weer op.
En er verstreken weer een aantal jaren.
Tot oktober 2010, toen was er geld en na 2 x een theorie certificaat.
We konden gaan scheuren… of in Jon taal: lekker rijden en genieten.
Het genieten viel mee, we hadden namelijk nogal een strenge winter in 2010 en begin december viel ik bijna van de kou van de motor.
Ik laste een winterstop in!
Juni 2011 begon ik weer met genieten en behaalde ik mijn pionnetjes. Toen begon het motor rijden pas echt en de ellende met het weg verkeer! Want neem van mij aan, er is een hoop verkeer meer als je van de fiets op de motor stapt.
1 ding waar je al geen last hebt van als fietser… vrachtauto's!
Nu lach ik erom, maar toen ik begon en weer die snelweg op moest en jawel hoor, weer zo'n verkeerde motor met te veel wielen voor mijn neus.
Ding nummer 2: wat hebben wij ongelofelijk veel borden in Nederland, als fietser hoef je die niet echt te lezen… of je gaat effe stil staan.
Met 120 of eigenlijk 130 dus voor ons motorrijders mis je nog wel eens wat of je ziet borden waar je weer niet aan hoeft te houden.
90 bij nat weer… ik, de eerste x, keurig 90 rijden… de hele wereld haalde mij in… maar ik had niets in de gaten. Het regende natuurlijk niet mensen… daarom haalde men mij allemaal in.
Zo ging dit nog heel veel lessen, niet met die 90 kilometer natuurlijk, maar wel met heel veel andere stomme dingen.
100 x een rotonde nemen in Baarn, waarbij Jon zegt: "volgende bord Baarn". en dan verandert hij dat 1 x in: "we nemen de tweede afslag". Vervolgens zit ik bijna in Soest en zwaai ik naar de koningin.
Op 27 oktober 2011 zou mijn theorie verlopen en daarvoor moest ik dus examen doen.
Op 17 oktober deed ik examen… en ik vervloek mezelf nog steeds. Zo'n mooie rit alleen die vrachtwagen! altijd weer die vrachtwagens. Ze moesten ze verbieden.
Gezakt dus op het niet in halen van een vrachtwagen!
Opnieuw theorie halen… dacht ik.
Op 7 november zat ik weer in het CBR theorie lokaal om mijn motor theorie te halen. Een week geleerd… ook meteen maar voor de auto. 'smorgens zou ik voor de motor gaan en 'middags voor de auto.
Terwijl het examen bijna gaat beginnen, stelt er nog 1 een bijdehante vraag. Dankzij deze bijdehante vraag kwam ik er achter dat mijn motor theorie nog geldig was!
Per 1 april 2011 is je theorie 1,5 jaar geldig… de mijne was dus nog geldig tot april 2012!
Aangezien ik toch geleerd had en s'middags ook nog moest toch maar examen gedaan.
Om een lang verhaal kort te maken: gezakt voor motor, geslaagd voor auto.
Nu was ik in bezit van een geldig auto en motor theorie certificaat. We konden dus weer verder met lessen. 6 weken later stapten ik dus weer op de motor.
De eerste paar weken konden Kawasaki en ik het niet zo goed vinden, maar daarna waren we weer vriendjes.
Na nog een leuke ervaring met Jon: het niet meer willen starten van zijn eigen motor, met als resultaat terug geduwd worden op zijn motor over het fietspad!
Werd het toch tijd dat ik echt afscheid van Jon ging nemen en voor mijzelf ging zorgen. Kortom tijd voor examen.
Gelukkig had ik het na al die tijd begrepen en kreeg ik de mededeling: geslaagd!
Zoals zo velen wil ik Jon bedanken voor zijn geweldige geduld, rust en het blijven geloven in mij.
Al zal ik hem nog vaak horen zeggen:
- we rijden door de hals van de pijl
- denk aan je afstand
- als er auto's staan rijden we iets links van het midden
- dat mag je straks even uitleggen.
groetjes,
Cathy Schouten